top of page

São Martinho 28



In 2017, Maria, the 90-year-old grandmother of Venezuelan-Portuguese photographer Paula Abreu Pita, traveled from Caracas to Madeira Island in Portugal -her birthplace- for a vacation. While there, her children decided it was better for Maria to stay: the Venezuelan crisis had worsened.


Paula Abreu Pita's project “São Martinho 28 (2020 - ongoing)” is a portrait of her grandmother and of the house she will spend her final years in after involuntarily migrating back to Portugal from Venezuela.


“In the beginning, it was tough. She wanted to return to the country she had called home for the last 65 years. At 90 years old, my grandmother found herself migrating for the second time. This involved adapting to new habits and a new life far from the family she gave birth to. Five years have passed, and my grandma is now used to living in Madeira. However, her voice still breaks whenever she speaks about her home in Caracas,” shares the photographer.

(Español abajo)

***


São Martinho 28

En 2017, María, la abuela de 90 años de la fotógrafa venezolana-portuguesa Paula Abreu Pita, viajó desde Caracas a la isla de Madeira en Portugal -su lugar de nacimiento- para pasar unas vacaciones. Mientras estaba allí, sus hijos decidieron que era mejor que María se quedara: la crisis venezolana se había agravado.


El proyecto de Paula Abreu Pita's "São Martinho 28” (2020 - en curso) es un retrato de su abuela y de la casa en la que pasará sus últimos años tras emigrar involuntariamente a Portugal desde Venezuela.


"Al principio, fue duro. Ella quería volver al país que había llamado hogar durante los últimos 65 años. A los 90 años, mi abuela se encontró con que tenía que emigrar por segunda vez. Esto implicaba adaptarse a nuevas costumbres y a una nueva vida lejos de la familia que había formado. Han pasado cinco años y mi abuela ya se ha acostumbrado a vivir en Madeira. Sin embargo, todavía se le quiebra la voz cuando habla de su casa en Caracas", comparte la fotógrafa.


En el episodio “Vejez” del podcast de fotografía latinoamericana Oblicuo, Paola también habla de su proyecto.


bottom of page