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MADRE



“Although Bolivia is a pluricultural country with a rich loom of femininity, the representation of women remains whitewashed and phallocentric.”

In “MADRE,” Bolivian photographer Marisol Mendez explores the influence of race and religion in shaping the perception and representation of Bolivian women by piecing together past memories and current observations.


“Catholicism and class struggles permeate our understanding of womanhood with Catholic dogmas, reinforcing society’s Madonna-Whore complex and inequality manifesting as the under and misrepresentation of indigenous and mestizo women. MADRE was conceived to challenge this embedded machismo and celebrate the diversity and complexity of my culture through the portrayal of its women,” shares the artist.


“The project became a cathartic experience that allowed me to (re)connect to my female lineage and through it (re)invent the history of Bolivia.”


Situated between documentary and fiction, the images describe an existence interconnected by physical and mythological elements, a dance between the Janaj Pacha (the upper world in Incan mythology) and the Ukhu Pacha (the under or inner world) where women experience potentiality, change, loss, decline, and death.


(Español abajo)


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MADRE


MADRE desafía la mirada machista y clasista que impera en Bolivia. Este proyecto de la fotógrafa Marisol Mendez propone explorar la influencia de la raza y la religión en la representación de la mujer boliviana, celebrar la diversidad y complejidad de la experiencia femenina y examinar las tensas idiosincrasias del país.


Con una serie de fotos compuesta de material de archivo intervenido, el álbum familiar y retratos de mujeres bolivianas y su contexto, Marisol cuestiona la historia oficial y deconstruye nociones patriarcales y coloniales.


“Los retratos están imbuidos de gestos performativos y aluden a iconografía religiosa, pero en abierta oposición a ella. En los mismos las mujeres encarnan los arquetipos de La Virgen María y María Magdalena fecundados para reflejar tradiciones andinas. Mezclando memorias y observaciones, MADRE examina el sincretismo como trama cultural”, explica la artista.


Situadas entre el documental y la ficción, las imágenes describen una existencia interconectada por elementos físicos y mitológicos. “Una danza entre el Janaj Pacha y el Ukhu Pacha - donde la mujer experimenta potencialidad, mutación, pérdida, declinación y muerte”.


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