Colombian artist Margarita Beltrán presents her project “Arder la casa,” on political violence, family, and exile.
(Español abajo)
Photographer and artist Margarita Beltrán and her family recognize themselves as victims of the armed conflict in Colombia. Through her artistic production, she has dedicated herself to tell the stories of the marginalized, especially the story of her family around the political violence in Colombia and stories of the LGBTIQ and BIPOC community in Germany.
“It explores the contingencies of political violence in Colombia through my family history and my father’s exile. In 2015, after finishing his term as mayor of a small-town bordering Venezuela, my papa crossed the Colombian border — fleeing the political persecution he had been subjected to for decades. I remember him disappearing on different occasions when I was still a child. But fairy tales that my parents told me justified his absence. Now, for the first time, I could understand my family was fragmented and separated in the harshness of a country where political violence has the worst statistics in the world. Witchcraft, religion, socialism, and mafia culture are at play within the cultural environment of the story. My father’s exile marks an inflection point from which the project develops. Traveling between past, present, and future, I unveil our history to reveal traces of violence, separation, and cyclical escapes.”
Artist's IG: @margarita.v.beltran
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ARDER LA CASA
Presentamos el proyecto de la artista colombiana Margarita Beltrán "Arder la casa", sobre la violencia política, la familia y el exilio.
Margarita explica sobre la serie de imágenes: "Explora las contingencias de la violencia política en Colombia a través de mi historia familiar y el exilio de mi padre. En 2015, después de terminar su mandato como alcalde de un pequeño pueblo fronterizo con Venezuela, mi papá cruzó la frontera colombiana, huyendo de la persecución política a la que había sido sometido durante décadas. Recuerdo que desapareció en diferentes ocasiones cuando yo aún era una niña. Pero los cuentos de hadas que me contaban mis padres justificaban su ausencia. Ahora, por primera vez, puedo entender que mi familia estaba fragmentada y separada en la dureza de un país donde la violencia política tiene las peores estadísticas del mundo. La brujería, la religión, el socialismo y la cultura mafiosa entran en juego en el entorno cultural de la historia. El exilio de mi padre marca un punto de inflexión a partir del cual se desarrolla el proyecto. Viajando entre el pasado, el presente y el futuro, desvelo nuestra historia para revelar las huellas de la violencia, la separación y las fugas cíclicas".
IG de la artista: @margarita.v.beltran
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